Landskapsfotografering är både jätte kul och tålamodsprövande. Det kan ta år innan man får det ljuset man vill ha. Att få årstid, ljus och motiv att harmoniera är så roligt när det stämmer. Men för att nå dit krävs en rad faktorer som ska stämma.
1. Bländaren
Vilken bländare ska jag välja. Bländaren ger skärpedjupet i bilden. Ju större siffra ju mer skärpedjup. Ju större siffra desto mindre hål inne i objektivet.
Det skapas om man tänker två linjer från sensorn som studsar inuti objektivet och skär varandra där skärpan ställs in. I den punkten är där skärpan finns. Ju närmare varandra dessa linjer går ju längre upplevs skärpan från skärningspunkten vara. Vid bländare 2.8 är linjerna långt ifrån varandra och skärpedjupet blir kort. Vid bländare 16 blir linjerna nära varandra så skärpedjupet upplevs långt. Så av den anledningen bör man välja en bländare runt 16 eller 32.
Nu är det ju inte så enkelt för de flesta objektiv har en bästa bländare som ger bäst skärpa osv. Att hitta den bländaren gör man genom att fota samma landskap med alla bländare och förstora i datorn och se vad som funkade bäst. I ett objektiv jag har är det bländare 11 i ett annat 16 osv.
Så vi behöver välja en bländare med stor siffra och en som ger bra resultat.
2. Tiden
Oftast så fotar jag landskap med ganska lång tid. Vattenfall på en tid av en 30 dels sekund kan bli läckert med suddigt vatten. Annars är ju en tid på en 6o del bra eller så kort tid du behöver för att vinden inte ska ge suddigt gräs mm. Suddigt gräs kan vara fint i vissa fall.
Om vi tar bild på en mycket lite vind påverkad vattenyta som är bara mini krusig kan en tid på en 2500 dels sekund ge att ytan känns klarare.
Så det finns inga regler bara olika vis att göra det på. Så du får prova dig fram och se vad du gillar.
3. Skärpan
Ofta går vi fram och ställer skärpan längst bort i bilden. Det ger ett kort skärpedjup.
Skärpan håller 1/3 från skärpepunkten där du ställt skärpan (första sträcket från vänster) och 2/3 bort från den punkten. Detta kallas hyperfokalavstånd. Så vill du maxa hur långt som skärpan finns så ställ den 1/3 del in i bilden. Då får du längst avstånd som är skarpt. Ta dessutom bländare 16 eller 32 eller nått så får du en bild som är skarp. Kolla bara genom en provbild att du ställt rätt så det verkligen blir skarpt så långt som möjligt och du inte lurar dig att tro att skärpan håller lika långt som du tänkt dig.. Min bild på isflaken är gjord så.
4. Förgrund och innehåll i bilden
Man bör eftersträva flera hållpunkter som blicken kan ta fäste på. En i förgrunden, en eller flera längre bort och ofta en längst bort så man får ett djup i bilden. Det kan vara linjer, upprepningar, olika träd och stenar. Huvudsaken man få en upplevelse av djup med förgrund och resterande bild. Förgrunden får ju inte heller sno uppmärksamheten från resten av bilden. Det måste bli harmoni i det vi gör. Testa olika bilder och se vad som sker.
5. Vinklar vi fotar från.
Vi måste se hur vi kan flytta oss i sidled så vi hittar bästa vinkeln att fota från. Bilden kan bli mycket anorlunda om du flyttar dig ett par meter i sidled.
Vi måste också se vilken höjd vi ska fota från om det är 20 cm, 50 cm eller 1.5 meter. Detta för att få den bästa upplevelsen av bilden.
Dessutom måste vi kolla hur vi vinklar kameran uppåt och neråt vid en bestämd höjd. Allt detta för att få en bra bild.
6. Vitbalans
Om vi fotar i kamera raw så spelar det inte så stor roll vi kan justera hemma i Photoshop. Men det är inte hela sanningen Om vi inte ställer in rätt vitbalans så upplever vi bilden som sämre än vad den är och då kanske vi inte fortsätter att fota just det objektet och missar kanske en toppbild. Så min rekommendation är ställ in vitbalansen i alla fall. I jpg kan du inte justera lika mycket som i raw
7. ISO
Håll ner ISOt. För ju högre ISO ju brusigare bild. ISO brus är inte snyggt som det var på gamla svartvita bilder med kornighet.
8. Årstid
Vilken årstid gör sig bilden bäst. Kolla och gör besök på platsen för att se vad som blir bäst. Kanske vår, kanske sommar osv.
9. Tid på dagen
Kolla vad som blir bäst. Så skuggor och ljus infaller på rätt vis och skapar din drömbild.
10. Ljuset
Det här tycker jag är det jobbigaste med landskapsfoto. Det kan ta år innan man får det ljus man vill ha vid just den tidpunkten på dygnet. Men vilket resultat det blir när man får det. Vänta och planera. Du kanske får ditt livs bild. En tumregel är att sidoljus är bra för landskapsfoto. Det ger ett ökat djup när skuggorna framträder. Men även motsol med solnedgång blir väldigt vackert.
Försök tänk på vad jag skrivit och skapa din dröm bild istället för att ta en bild.